Öppettider 

Måndag:  13-18

Tisdag:  10-21

Ons-Tors:  13-21

Fredag: 13-23

Lördag: 15-23

 

 Nätvandring

 Varje vardag 16-17

 

 

 Projekt unga och nätet

  "Det är inte en teknikfråga, inte heller en mobbningsfråga, utan det är en barn och ungdomsfråga"

 Med delaktighet och inflytande från ungdomar kan vi förstå deras nätvardag.


Ett samarbete mellan Djursholms fritidsgård (Pavven) och Viktor Rydbergs gymnasium (VRG).

 

Målet för Projektet

  1. Skapa en brygga mellan vuxna och ungdomar samt att få kunskap och inspiration som kan användas i vardagen.
  2. Att med ungdomars delaktighet och närvaro skapa ett sann bild av nätet.
  3. Utbilda vuxna och elever i nätetik.
  4. Skapa ett forum på nätet där trygga vuxna med tydliga vuxenroller alstrar en mötesarena.

Projektet vilar på fyra ben:

 

   1. Pavven en ungdomsgård på nätet :

För att förstå samt för att skapa en tryggare vardag för ungdomar på nätet/smartphones, nätvandrar Pavven varje vardag. Med vår nätvandring hoppas vi nå tre mål:        

        a. Nå nya målgrupper.    

        b. Vara där ungdomar är.

        c. Med den information vi får vill vi vara en brygga mellan vuxna och unga i nätfrågor.

 

 

    2. Föreläsningen "Turisternas klagan samt de ungas vardag":

En föreläsning för föräldrar och elever i syftet att skapa en brygga mellan vuxna och ungdomar samt för att få en insikt i ungdomars värld på nätet. Föreläsningen leds av Jonas Jonsson, verksamhetsutvecklare på Pavven, samt ungdomar från VRG. Jonas och ungdomarna berättar ärligt och tankeväckande i en förhoppning att:

  1. Informera – Vad är Sociala medier, vad gör ungdomar på nätet? 
  2. Vägleda – Hur använder vi kunskapen om nätet?
  3. Avdramatisera – Fakta och myter om nätet.
  4. Alarmera - Vad bör man ha koll på när det gäller nätet?            

 

    3. Enkät :

Skapa en enkät med frågor om barn/ungdomars nätvardag. Enkäten 

skickas ut till låg-, mellan- samt högstadier i Danderyds kommun. Detta för att få en lokal anknytning i föreläsningen "Turisternas klagan samt de ungas vardag". Målet är också att skapa kontinuerlig fakta om hur ungar mår på nätet.    

 

 

    4. Till stöd för organisationen Friends.

För att skapa en kontext, ett större sammanhang säljer elever ifrån VRG och UF företaget "Friends of Friends" ett armband med inskriptionen "Make the invisible visible". Detta för att få föräldrar och elever att med armbandets symbolvärde koppla samman värdet av bra beteende på och utanför nätet. En katalysator för att förlänga värdet av arbetet med att skapa en brygga mellan vuxna och ungdomar.

HÄR kan ni läsa mer och köpa armbanden